اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

تور قزوین‌گردی ویژه برای تهرانی‌ها، نگاه و بازهم نگاه از ما شهرستانی‌ها!

برایم جای پرسش است که با وجود خبرنگاران توانمند در قزوین که مایهٔ مباهات نیز هستند و تولیدات آن‌ها از سوژه‌های بومی قزوین گاه گاه، تیتر نخست رسانه‌هایشان هم می‌شود، چرا دستگاه یا دستگاه‌های متولی برای معرفی ظرفیت‌های اقتصادی و گردشگری قزوین به سراغ خبرنگاران پایتخت نشین رفته‌اند.

تور قزوین‌گردی ویژه برای تهرانی‌ها، نگاه و بازهم نگاه از ما شهرستانی‌ها!

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، جابر خرم‌نیا در یادداشتی نوشت:هفتۀ گذشته خبرنگاران رسانه‌های سراسری، یعنی خبرنگاران خبرگزاری‌ها و روزنامه‌های سراسری معتبر! جهت آشنایی و بازدید از فرصت‌های اقتصادی قزوین به این شهر آمدند. این تور قزوین گردی برای خبرنگاران مرکز نشین درحالی برگزار می‌شود که تقریباً تمام این رسانه‌ها در استان قزوین دارای دفتر نمایندگی هستند.

شاید در درجه اول بتوان پرسش‌های متعددی را در ارتباط با این تور مطرح کرد و احتمالاً برگزار کننده هم پاسخ خواهد داد که برای آشنایی خبرنگاران رسانه‌ها با ظرفیت‌های ویژهٔ قزوین و بهره بردن از فضاسازی رسانه‌ای برای مطرح کردن فرصت‌های اقتصادی، فرهنگی، گردشگری و امثال آن این تور برگزار شده است.

اما من می‌خواهم به دو نکته اشاره کنم و در کنار آن از خبرنگاران هم‌استانی و هم‌شهری خویش دفاع کنم.

نخست اینکه، اگر رسانه‌ها را به دو دسته تقسیم کنیم، خبرگزاری‌ها و رسانه‌های برخط در یک صف و رسانه‌های مکتوب در یک صف دیگر قرار می‌گیرند. تا جایی که من مطلع هستند تمام تولیدات رسانه‌ای بومی مربوط به خبرگزاری‌هایی مانند ایرنا، ایسنا، فارس، مهر، تسنیم و ایلنا در دفاتر استانی تولید می‌شود و معمولاً خود خبرگزاری‌ها مستقلاً وارد تولیدات محتوایی در ارتباط با استان‌ها نمی‌شوند و دلیل آن هم واضح است: خبرنگار حرفه‌ای در استان دارند و به استان نمایندگی داده‌اند. در مورد روزنامه‌های و رسانه‌های مکتوب هم همینطور است و حتی اگر رسانه‌ها سفارش ویژهٔ تولید محتوا در ارتباط با یک استان داشته باشند، همواره در روال حرفه‌ای آن از طریق نمایندگی خویش اقدام می‌کنند. با این وصف به نظر می‌رسد دعوت از خبرنگاران پایتخت نشین برای آشنایی با فرصت‌های اقتصادی و گردشگری قزوین بیهوده است، یا منجر به کمترین و حداقلی‌ترین تولیدات(آن هم کاملاً دفعی و نه مستمر) در رسانه‌ها خواهد شد و خیلی زود قزوین در دغدغه‌های خبرنگاران مرکزی کاملاً گم می‌شود!

دوم اینکه، برایم جای پرسش است که با وجود خبرنگاران توانمند در دفاتر نمایندگی رسانه‌های سراسری به‌ویژه در خبرگزاری‌ها که مایهٔ مباهات نیز هستند و تولیدات آن‌ها از سوژه‌های بومی قزوین گاه گاه، تیتر نخست رسانه‌هایشان هم می‌شود، چرا دستگاه یا دستگاه‌های متولی برای معرفی ظرفیت‌های اقتصادی و گردشگری قزوین به سراغ خبرنگاران پایتخت نشین رفته‌اند.

نکند موضوع تهرانی بودن یا شهرستانی بودن و لابد مغلطهٔ تفاوت کار حرفه‌ای تهرانی‌ها با ما اثرگذار بوده! یاد نکتهٔ شاهکاری از یک دوست عزیز می‌افتم که گفت برخی از مدیران استانی تصور می‌کنند کارشناس متخصصی که در تهران است لابد دانشمندی والا و بالاتر از کارشناسان متخصص شهرستانی و احتمالاً فاضلی فراتر از فضلای خودمان است و همین طور برخی تهران نشین‌ها این تفکر مرعوبیت را در قبال تحصیل کردگانِ خارجی دارند و تصور می‌کنند آنکه در خارج از کشور ولو در یک دانشگاه عجیب و غریب در نیکاراگوئه هم تحصیل کرده باشد فاضلی است برجسته‌تر از فضلای کشور!

امیدوارم نگاه دستگاه برگزار کننده این نبوده باشد که خبرنگاران پایتخت، لابد توان و تخصصی فراتر از خبرنگاران خودمان دارند. اگر اینگونه تصور می‌کنند شاید بهتر باشد نگاهی به برگزیدگان کشوری جشنوارهٔ ابوذر و یا تولیدات استان‌ها در جشنواره‌های ابوذراستانی داشته باشند. بدون شک اگر اندکی دانش رسانه‌ای داشته باشند در برابر توان خبرنگاران خودمان متحیر خواهند شد.

به‌عنوان یکی از اعضای خانهٔ مطبوعات استان قزوین و به‌عنوان یک مدیر رسانه‌ای در این استان عزیز، با دیدن تصاویر و انتشار فخرفروشانهٔ اخبار این تور کمی دلگیر شدم و به خبرنگاران بی‌نظیری فکر کردم که در برابر اندیشهٔ کوتاهِ تهرانی-شهرستانی برخی مدیران استانی مظلوم هستند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول